Μακιγιάζ Διαρκείας με Δερματοστιξία

Περίληψη
Το Μακιγιάζ Διαρκείας με Δερματοστιξία (ΜΔΔ) είναι μια εξειδικευμένη εφαρμογή της Αισθητικής Επιστήμης. Εφαρμόζεται εδώ και χιλιάδες χρόνια από τους πρώιμους ακόμη πολιτισμούς και συνεχίζεται μέχρι σήμερα με αυξανόμενη ζήτηση. Εφαρμόζεται τόσο στο πρόσωπο όσο και στο σώμα για διαφορετικούς λόγους.
Το Μακιγιάζ Διαρκείας με Δερματοστιξία (ΜΔΔ) είναι η τεχνική έγχυσης χρωστικών με διάστιξη μέσα στο δέρμα με σκοπό να διορθώσει τα φυσικά χαρακτηριστικά στο πρόσωπο και το σώμα, να καλλωπίσει, και να αποκαταστήσει αισθητικά προβλήματα με ημι-μόνιμο τρόπο.
Λέξεις κλειδιά: Δερματοστιξία, Μόνιμο μακιγιάζ, παραϊατρική δερματοστιξία, Medical Pigmentation, hair tattooing
Εισαγωγή
Το Μακιγιάζ Διαρκείας με Δερματοστιξία (ΜΔΔ) είναι η τεχνική έγχυσης χρωστικών με διάστιξη μέσα στο δέρμα με σκοπό να διορθώσει τα φυσικά χαρακτηριστικά στο πρόσωπο και το σώμα, να καλλωπίσει, και να αποκαταστήσει αισθητικά προβλήματα με ημι-μόνιμο τρόπο. Η διάστιξη υποδηλώνει την διαδικασία εμφύτευσης των μόνιμων μεγάλης διάρκειας χρωστικών ουσιών στο δέρμα ή τις βλεννώδεις μεμβράνες. Τα μόρια των χρωστικών που εισάγονται στο μέσο της επιφάνειας του δέρματος, κάτω από την δερμοεπιδερμική σύναψη και διατηρούνται εκεί από τα δερματικά μακροφάγα. Ο δημοσιογράφος Hugh Gamer έγραφε στα 1950 για την μόδα των τατουάζ: «Μεταξύ των μορφών μαζικού μαζοχισμού που ασκούνται από τον άνθρωπο, καμία δεν είναι τόσο ανόητη όσο η απόκτηση των δερματοστιξιών.»
Η μόδα της διάστιξης έχει προκαλέσει την επιστημονική περιέργεια και η ιατρική κοινότητα θεωρεί ενδεχομένως επικίνδυνη για την υγεία του διαστιγμένου ατόμου, λόγω κινδύνων μετάδοσης μολυσματικών ασθενειών. Οι δημογραφικές, ψυχολογικές και συμπεριφορές των ατόμων αυτών έχουν αποτελέσει αντικείμενο ερευνών. Όσον αφορά τους δερματολόγους και πλαστικούς ιατρούς, οι περισσότεροι ασθενείς προσέρχονται για αφαίρεση της δερματοστιξίας είτε για να αντιμετωπίσουν κάποια ανεπιθύμητη ενέργεια.
Η δερματοστιξία είναι μια εξειδικευμένη εφαρμογή της Αισθητικής Επιστήμης καθώς είναι ένα μέσο καλλωπισμού για τις αισθητικές ατέλειες του προσώπου και του σώματος, για την βελτίωση των φυσικών χαρακτηριστικών, την χρώση του δέρματος και την πύκνωση του τριχωτού. Σχηματίζουμε ακόμη μικρά σχέδια στο σώμα με ημι-μόνιμο χρόνο παραμονής.
Σχετικά με τις ιατρικές και διαγνωστικές εφαρμογές της δερματοστιξίας είναι λιγότερο γνωστές οι εφαρμογές που υιοθετούνται, μεταξύ άλλων είναι η ενδοσκοπική διάστιξη, η διάστιξη του κερατοειδούς χιτώνα, η επεξεργασία των ιογενών θηλωμάτων με την βοήθεια κυτοστατικών φαρμάκων.

Ο τομέας της παραϊατρικής διορθωτικής δερματοστιξίας (Paramedical ή Medical Pigmentation) συμβάλλει στην βελτίωση της ψυχικής υγείας του ατόμου:

  •  Μετά από πλαστική χειρουργική αποκατάστασης του μαστού, όταν έχει αφαιρεθεί η θηλή και η θηλαία άλω μετά από μαστεκτομή.
  • Καλύπτει και διορθώνει αντιαισθητικές χειρουργικές τομές, εγκαύματα. Καμουφλάρει και επαναφέρει το χρώμα σε σημάδια και ουλές από ατύχημα ή ασθένειες.
  • Ανασχηματίζει το περίγραμμα στα χείλη σε στοματοπροσωπικές σχισμές, όπως το λαγώχειλο και το λυκόστομα.
  • Επαναφέρει το χρώμα σε δερματικές ασθένειες όπως η λεύκη, σημάδια εκ γενετής, υπερμελάχρωση.
  • Καλύπτει την απώλεια τριχών σε μορφές ανδρικής ή γυναικείας αλωπεκίας (hair tattooing ή hair dotting).

Στην αρχαία Ελλάδα, το σημάδεμα λεγόταν «στίξη» (χτύπημα) ή «κατάστιξη» και η τεχνική στιγματισμός. Το σημάδεμα του σώματος λεγόταν δερματοστιξία.
Σήμερα η τεχνική της δερματοστιξία αποκαλείται επίσης δερμοχρωμάτωση (derma pigmentation), διάστιξη (marbling, dotting), στίξη (stixis), χρωμάτωση (pigmentation) , ημι- μόνιμο μακιγιάζ (semi-permanent make up), μόνιμο μακιγιάζ (permanent make up, PMU), μικρό-χρωμάτωση (micro pigmentation), κοσμητικό μόνιμο μακιγιάζ (cosmetic permanent make up).
Διαφέρει δε από το τατουάζ (tattoo) τόσο στην ποιότητα των χρωστικών, όσο και στην τεχνική της εφαρμογής στο δέρμα. Οι διαφορές ανάμεσα στο ΜΔΔ και στο τατουάζ είναι το βάθος διείσδυσης όσο και το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Στο τατουάζ εισάγονται με την βελόνα τα χρώματα στο υπόδερμα , όπου εκεί διατηρούνται μόνιμα.
Λόγω της βαθύτερης τοποθέτησης των χρωμάτων στο δέρμα:

  • Δεν παρατηρείται αποδόμηση των χρωστικών από τα μακροφάγα και
  • Η αλλοίωση των χρωμάτων από την ηλιακή ακτινοβολία παραμένει ασθενής

Η εφαρμογή περιλαμβάνει τη διάτρηση του δέρματος με απλούς ή πολλαπλούς νυγμούς με συσκευή η οποία φέρει αποστειρωμένες βελόνες. Η μικροχρωμάτωση επιτυγχάνεται με την χρήση αδιάλυτων ουσιών, όπως αδιαφανή οξείδια, λάκκες και χρωστικές οξειδίου του σιδήρου, ψευδαργύρου, μαγνησίου, ασβεστίου κ. ά, με σκοπό να δημιουργήσει μια ημι-μόνιμη ή μόνιμη σχεδίαση ή διακόσμηση στο πρόσωπο ή το σώμα. Η επιλογή του ΜΔΔ είναι αναμφισβήτητα επιλογή από γυναίκες, αλλά και από ένα μικρό ποσοστό ανδρών.
Οι λόγοι επιλογής των γυναικών μπορεί να είναι περισσότεροι από ένας:

  • Δυσαρμονία στα φυσικά χαρακτηριστικά
  • Αραιά ή ανύπαρκτα φρύδια
  • Μικρά και λεπτά χείλη
  • Άτονο βλέμμα
  •  Μαύροι κύκλοι
  •  Χρώση βλεφάρων
  • Αραιές βλεφαρίδες
  • Lift effect ‘χωρίς νυστέρι’
  •  Αλλεργία στα καλλυντικά του μακιγιάζ
  •  Συχνή εμφάνιση δερματίτιδας βλεφάρων
  •  Έλλειψη χρόνου για την χρήση καθημερινού μακιγιάζ ομορφιάς
  • Ανικανότητα χρήσης προϊόντων make up
  •  Μυωπία ή πρεσβυωπία
  •  Φακοί επαφής
  •  Άτομα με ειδικές ανάγκες
  •  Φέρουν ουλές ή σημάδια στο πρόσωπο
  •  Εργασία σε εξωτερικό χώρο
  •  Αθλητική δραστηριότητα & σπορ
  •  Εφίδρωση
  •  Ανάγκη επιτήδευσης
  •  Καλλιτέχνης- Ηθοποιός

Οι άνδρες επιλέγουν ΜΔΔ για διαφορετικούς λόγους, όπως να:

  •  Τονίσουν διακριτικά με μπεζ σκίαση το περίγραμμα των χειλιών.
  •  Πυκνώσουν τις βλεφαρίδες.
  •  Γεμίσουν το τριχωτό του κεφαλιού σε περιπτώσεις φαλάκρας ή αραίωσης.
  •  Πύκνωση γενιών
  •  Διορθώσουν τα φρύδια μετά από κάποιο τραυματισμό.
  •  Επαναφέρουν το χρώμα του δέρματος στην λεύκη.
  •  Καλύψουν σημάδια εκ γενετής, ουλές, εγκαύματα.
  •  Χρωματίσουν την θηλή.

Η παραϊατρική εφαρμογή ΜΔΔ καλύπτει περιπτώσεις, όπως οι:

  •  Επανασχηματισμό θηλής & θηλαίας άλω
  • Διόρθωση μελαχρωματικών βλαβών &
  •  Υποχρωματισμός δέρματος από λεύκη
  •  Κάλυψη αντιαισθητικών τραυμάτων, χειρουργικών τομών, εγκαυμάτων και ουλών
  •  Σημάδια εκ γενετής
  •  Ρυτίδες
  •  Ραβδώσεις

Η κοσμητική χρήση του ΜΔΔ, δηλαδή το Μόνιμο Μακιγιάζ, εφαρμόζονται για:

  •  Περίγραμμα και γέμισμα χειλιών
  •  Περίγραμμα άνω & κάτω βλεφάρου
  •  Βλεφαρίδες στο κάτω βλέφαρο
  •  Σκίαση βλεφάρων
  •  Σχηματισμός φρυδιών
  •  Ρουζ στα μάγουλα
  •  Ψεύτικες ελιές και φακίδες για νεανική εμφάνιση
  •  Lift effect στο υπερόφριο τόξο
  •  «Σβήσιμο» βαθιών ρυτίδων
  •  Διακοσμητικά ημι- μόνιμα σχέδια τατουάζ
  •  Διόρθωση υπάρχουσας δερματοστιξίας
  •  Καμουφλάζ λόγω λανθασμένης εφαρμογής
  •  Αφαίρεση ανεπιθύμητου ΜΔΔ με χημική τεχνική

Στους πρωτόγονους λαούς, όπως αναφέραμε, το τατουάζ γινόταν με οποιαδήποτε σκληρά και ανθεκτικά αντικείμενα, όπου στην αιχμή τους έβαζαν διάφορα οργανικές και ανόργανες χρωστικές και τις ενέχεαν στο δέρμα με μικρούς νυγμούς.
Σήμερα, οι διαθέσιμες συσκευές δερματοστιξίας οι δερματογράφοι, είναι ηλεκτρικές συσκευές, οι οποίες παράγουν περιστροφικές κινήσεις σε διάφορες ταχύτητες. Για την τεχνική του Μ.Δ.Δ. είναι ελαφριές εύχρηστες, εργονομικές και συχνά διαθέτουν πεντάλ. Στο εμπόριο υπάρχουν ηλεκτρονικές ψηφιακές συσκευές με μεγάλη ακρίβεια κινήσεων και επιλογή πολλών διαφορετικών προγραμμάτων λειτουργίας. Υπόκεινται σε έλεγχο ασφάλειας και υγιεινής, ενώ πρέπει να είναι τεχνολογικά ακριβείς. Ο δερματοστίκτης κινείται με περιστροφικές κινήσεις και ταχύτητα από 500 έως 3500/ sec.οι βελόνες έχουν μήκος 36 χιλιοστά και διάμετρο 0.36 ή 0,41 χιλ., απέχουν μεταξύ τους 0,3 χιλ και η γωνία που κινούνται πάνω στο δέρμα είναι 10ο έως 90ο γωνία. Το βάθος της διάστιξης είναι 0,6- 2,2 χιλ. Το μέγεθος των χρωστικών δεν υπερβαίνει τα 6 μm. Παράγοντες που επηρεάζουν την ομαλή διείσδυση των χρωστικών είναι το επίπεδο εναπόθεσης της μέσα στο δέρμα. Το βέλτιστο αποτέλεσμα είναι το ανώτερο μεσοθηλώδες δέρμα, το οποίο ποικίλει ανάλογα με την ανατομία σε βάθος 1.5 χιλιοστά. Η πολύ επιφανειακή εναπόθεση (< 1χιλ) εκδιώκεται μετά την επούλωση σε 2 εβδομάδες περίπου. Η πολύ βαθειά εναπόθεση (>2 χιλ) μεταφέρεται και αποβάλλεται από τα μακροφάγα μετά από 2-3 μήνες. Εκτός από το βάθος, η πυκνότητα της χρώσης που επιτυγχάνεται εξαρτάται από την ποιότητα της κόλλας των χρωμάτων, των αριθμό των βελόνων στη συσκευή που εισάγονται στο δέρμα και την ομοιόμορφη τοποθέτηση της χρωστικής στο οριζόντιο επίπεδο δέρμα. Μη διαδικαστικοί και τεχνικοί παράγοντες που καθορίζουν την μικροχρωμάτωση, περιλαμβάνουν το πάχος του δέρματος, την ελαστικότητα, την χαλαρότητα του ιστού που διαστίζεται, την περιεκτικότητα μελανίνης, την αγγείωση και τ Τα επιθυμητά χαρακτηριστικά για την επιλογή ενός δερματογράφου είναι:

  • Ελαφριά και εργονομική συσκευή
  • Ακριβής ως προς εμφύτευση χρωστικής
  • Δυνατότητα επιλογής ταχυτήτων
  • Σύστημα αποφυγής αναρρόφησης υγρών για την αποφυγή μόλυνσης
  • Πιστοποίηση κατασκευής
  • Κόστος
  • Την τριχοειδή ροή του αίματος.

 

Έφη Μικελάτου
M.Sc. Ιατρικής ΕΚΠΑ
Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc.
Διδάσκουσα ΤΕΙ Αθήνας

1. Alexopoulos,C. E., Merekoulias, G., Tanagra D., Mikelatou, E., Jelastopulu, E. Work absenteeism due to illness or accident in Greece. (2012).Int. J. Environ. Res. Public Health , 9(4), 1171-1181; doi:10.3390/ijerph9041171 .
2. Baygan, L.(1982). Make up for theatre, films and T. V. Αθήνα, Εξάντας.
3. Corson, R. (1975). Stage makeup.New Jersey, Prentice-Hall.
4. Corson, R., Glavan,G.(2001). Stage Makeup.Needham Heights, Allyn and Bacon
5. Hoffmann, H. Gilbert, M., Ortega, A. Micropingmantation Technology, methology and practice. Spain, Videocinco.
6. Katsambas A.D., Lotti Τ. M. (Eds). (2005). Θεραπευτική των Δερματικών Νοσημάτων Ευρωπαικός Οδηγός. Αθήνα, Παρισιάνος.
7. Mikelatou, Ε., Gardiki, V.,Tsigonia,A. (2011). The clinical symptoms of the skin from the environmental pollutants. Review of clinical pharmacology and pharmacokinetics, volume25, No2 ISNN 1011-6583.
8. Resolution ResAP(2008)1 on requirements and criteria for the safety of tattoos and permanent make-up (superseding Resolution ResAP(2003)2 on tattoos and permanent make-up). (2008).available at: https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1254065 (20/2/14).
9. Robbins, S., Kumar, V., Coltran S. R., Tucker, C. (2003). Robbins Παθογολοανατομική βάση της νόσου. Αθήνα, Παρισιάνος.
10. Βαλαβανίδης, Α. (2008). Περιβαλλοντική Χημεία και Οικοτοξικολογία. Αθήνα,. Χημικό τμήμα Πανεπιστημίου Αθηνών.
11. Βαλαβανίδης, Α.(2007). Οικοτοξικολογία και Περιβαλλοντική Τοξικολογία.Αθήνα, Χημικό τμήμα Πανεπιστημίου Αθηνών.
12. Η βιολογική δράση των Ραδιοσυχνότητων -εφαρμογές στην Αισθητική.(11 Φεβρουαρίου 2012). 21ο Πανελλήνιο Συνέδριο Αισθητικής & Κοσμητολογίας, Θεσσαλονίκη, διοργάνωση ΟΣΕΔΑΕ, 10-12 Φεβρουαρίου 2012.
13. Κακλαμάνη, Ν., Καμμά, A.(1998). Η Ανατομική του ανθρώπου.Αθήνα, Μ-edition.
14. Καλκάνη, Μπουσιάκου, Ε.( 2007). Γενική μικροβιολογία. Αθήνα, Έλλην.
15. Κανέλλος, Ε., Λυμπέρη, Μ.(1996) Φυσιολογία ΙΙ. Αθήνα, Λύχνος .
16. Κατσάμπας, A.(2002). Δερματολογικά Νοσήματα. Αθήνα, Παρισιάνος.
17. Κατσάμπας, A., Κρανιδιώτη,E.(2007). Παθήσεις του Δέρματος. Αθήνα, Παρισιάνος.
18. Κουιμτζής, Θ.(1997). Χημεία Περιβάλλοντος. Αθήνα, Ζήση.
19. Μικελάτου Ε. (2014). Μακιγιάζ Διαρκείας με Δερματοστιξία. Αθήνα, ΙΜΕ- ΓΣΕΒΕΕ.
20. Μικελάτου Ε. (2011). Χλωρακμή. Επιθεώρηση κλινικής φαρμακολογίας και φαρμακοκινητικής, τόμος 29, Νο2, ISSN 1011-6575.
21. Μικελάτου, Ε. (2001).Καλυπτικό μακιγιάζ- ατέλειες προσώπου και μακιγιάζ νύμφης. Σελίδες ομορφιάς, τεύχος 11, σ.20-22.
22. Μικελάτου, Ε. (Μάιος 2010). Αισθητικές περιποιήσεις για το πρόσωπο και το σώμα της εγκύου-καλλυντικά που πρέπει να χρησιμοποιεί.Αθήνα, Ημερίδα Συνδέσμου Επαγγελματιών Αισθητικών Ελλάδος, (Σ.ΕΠ.Α.Ε), Εμπορικό και Βιομηχανικό επιμελητήριο Αθήνας.
23. Μικελάτου, Ε. (Μάρτιος 2003) Η περιποίηση του σώματος στην αρχαιότητα, Αθήνα, Ημερίδα Διασυλογικής Επιτροπής Εκπαίδευσης και Επιμόρφωσης Πανελλήνιου Συνδέσμου Γυμναστηρίων (ΠΑ.ΣΥ.ΓΥ).
24. Μικελάτου, Ε. Αξιολόγηση ασφάλειας και αποτελεσματικότητας καλλυντικών.(2011). 21ο Συνέδριο Αισθητικής & Κοσμητολογίας, διοργάνωση ΟΣΕΔΑΕ- ΕΔΑΚ, Κύπρος, Φεβρουάριος 2011.
25. Μικελάτου, Ε. Η Αισθητική στην αρχαία Ελλάδα.(19-20 Φεβρουαρίου 2010) Πανευρωπαϊκή Συνδιάσκεψη & 19ο Πανελλήνιο Συνέδριο Αισθητικής & Κοσμητολογίας,CEPEC-Ο.Σ.Ε.Δ.Α.Ε.,Δελφοί.
26. Μικελάτου, Ε. Η επίδραση των διοξινών στο δέρμα. (2010).Θεσσαλονίκη,1ο Συνέδριο Τμήματος Αισθητικής & Κοσμητολογίας Α.ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, διοργάνωση ΠΣΑΜΚΑ –Α.ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, Οκτώβριος 2010.
27. Μικελάτου, Ε. Καλυπτικό μακιγιάζ- ατέλειες προσώπου και μακιγιάζ νύμφης. Μάρτιος 2001. Λευκωσία, Παγκύπριο συνέδριο,διοργάνωση Παγκύπριου συνδέσμου ειδών Αισθητικής (ΠΣΕΕΑ).
28. Μικελάτου, Ε.(2008). Η περιποίηση του σώματος στην αρχαία Ελλάδα. Εsthete Hellas,τεύχος 13,σ.184-200.
29. Μικελάτου, Ε.(2010).Τα όρια της ανθρώπινης ανάπτυξης και το περιβάλλον. Εsthete, τεύχος 18, σ. 176-187, 2010.
30. Μικελάτου, Ε.(2011).Αξιολόγηση ασφάλειας και αποτελεσματικότητας καλλυντικών (Α΄ Μέρος). Esthete, Κύπρος.
31. Μικελάτου, Ε.(2011).Αξιολόγηση ασφάλειας και αποτελεσματικότητας καλλυντικών.(Β΄ Μέρος). Esthete, Κύπρος.
32. Μουλοπούλου, Καρακίτσου, Κ.(2001). Καλλυντικά: συστατικά και εφαρμογές. Αθήνα, Ιατρικές εκδόσεις Βήτα.
33. Πλέσσας, Τ. Σ. (1998). Διαιτητική του Ανθρώπου. Αθήνα, Φάρμακον-Τύπος.
34. Σταυριανέας, Γ. Ν. (2001). Σύγχρονη Δερματική Ογκολογία, Αθήνα, Π.Χ. Πασχαλίδης.
35. Τσιγώνια, A. Μικελάτου, E.,Γαρδίκη,B.,Δημητροπούλου Π., Πούλιου, Κ., Ευλογιά, Π.(2011). Χημικοί παράγοντες κινδύνου για την υγεία των Αισθητικών στο χώρο εργασίας τους. Επιθεώρηση κλινικής φαρμακολογίας και φαρμακοκινητικής, τόμος 29, Νο 1, ISSN 1011-6575.
36. Τσιγώνια, Ευλογιά, Α. (2002).Προσωπολογία :η τεχνική του μακιγιάζ. Αθήνα, Παπαζήσης.
37. Τσιγώνια, Ευλογιά, Α. (2010). Τατουάζ- Μόνιμο Μακιγιάζ. Αθήνα, Δεσμός,
38. Τσιγώνια, Ευλογιά, Α.(2002). Η Αισθητική επιστήμη αρωγός στην ψυχική υγεία. Αθήνα, Παπαζήσης.
39. Τσιγώνια, Ευλογιά, Α.(2010). Δερματικές συνθήκες και μέθοδοι ηλεκτρικής αποτρίχωσης-Laser. Αθήνα, Παπαζήσης.
40. Τσιγώνια, Ευλογιά, Α., Μικελάτου, Ε. (2010). Μακιγιάζ Παραστατικών Τεχνών-Τεχνική Προσθετικών Υλικών. Αθήνα, Δεσμός.
41. Χανιώτης, Ι. Φ. (1997). Παθολογία. Αθήνα, Λίτσας.